Totalul afișărilor de pagină

sâmbătă, 29 septembrie 2012

Eficienta in PR

Nu stiu altii cum sunt, dar eu cred in continuare in puterea PR-ului, insa sunt dezamagita de majoritatea campaniilor din Romania (nu ma refer aici la asa-zisele actiuni de PR de tip cancan cu care suntem hraniti zilnic). Cred in campaniile in care este integrat un mix bun si complet de instrumente de comunicare. Am pretentii, nu-i asa ?:)

In ceea ce priveste cum putem masura eficienta unei campanii de PR, inseamna de fapt ca trebuie sa ne concentram pe evaluarea rezultatelor obtinute.
Evaluarea se face bineinteles in functie de obiectivele stabilite initial, iar atunci cand se stabilesc obiectivele in prim plan trebuie sa ne referim la particularitatile target-ului nostru, apoi sa alegem cele mai potrivite canale de comunicare.

Observ in continuare si nu numai in cazul campaniilor de PR, companiile nu tin intotdeauna cont de aspectele demografice atunci care se adreseaza publicului la nivel international si astfel, rareori schimba mijloacele de comunicare. O campanie in presa scrisa care a avut rezultate in USA, nu va avea acelasi impact cu siguranta in Coreea si asta din motive lesne de inteles.

Rezultatele unei actiuni de PR se poate masura :
  • cantitativ.
  • calitativ.
Cantitativ
Poate fi analizat efectiv numarul de articole generate de campaniile de PR, insa s-a dovedit ca nu este chiar o metoda foarte buna, pentru ca nu ne ofera informatii despre raza de actiune a campaniilor.
Prin urmare, se poate apela la alta abordare : factorul "impresie" - OTS ("opportunities to see"). In acest caz, impresiile unei campanii de PR reprezinta suma articolelor despre actiune inmultita cu tirajul revistei in care au fost publicate. Aceasta formula este evident usor de aplicat in cazul presei scrise si mai putin in cea audiovizuala sau online. In cazul presei audiovizuale, se poate apela la advertising si se vor masura diversi indici de audienta (GRP - indicele brut de rating), iar in cazul presei on line - cuantificarea eficientei unei campanii de PR se va face cu ajutorul numarului de accesari, numarului de gazde - vizitatori unici, ratele de click, etc. Un avantaj deloc de neglijat al presei on line este interactivitatea. Astfel, compania poate primi feedback chiar din partea publicului tinta si intr-un timp mult mai scurt, iar o data cu raspandirea fenomenului de social media, actiunile de PR pot fi apreciate la un alt nivel.
Evident ca fiecare canal de comunicare are avantaje si dezavantaje, important este ca fiecare organizatie sa-si aleaga mijloacele potrivite. 

Calitativ
Daca este vorba despre o campanie de PR in presa scrisa sau on line, cele doua elemente foarte importante sunt : titlul articolului si ilustratiile folosite. In ceea ce priveste titlul, acesta trebuie sa cuprinda un element care tine scrict de companie (numele acesteia, un produs/serviciu, numele reprezentantului etc), precum si cuvinte-cheie de impact :"cel mai bun pret", "beneficii", "gratuit", etc in functie de scopul campaniei. 
Pe de alta parte, materialele grafice au un rol extrem de important, sustinand actiunea in drumul ei spre promovare. De preferat ar fi ca organizatia sa se ocupe de partea de ilustratii avand astfel "puterea" de a transmite exact mesajul pe care si-l doreste. Pentru realizarea unei camnpanii calitative de PR este important ca articolele sa contina si declaratii din diverse surse, inclusiv din partea clientilor companiei pentru ca ofera mai multa credibililitate. Totodata, declaratii pot veni din partea unui specialist din domeniu sau chiar a unei celebritati. Cooptarea unei celebritati insa poate avea si dezavantaje si in acest caz conteaza foarte mult imaginea publica a acesteia, precum si compatibilitatea cu produsul/serviciul companiei.

Voi ce campanii de PR reusite cunoasteti ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu